توریستگاه

توریستگاه

تجربه سفر هوشمندانه
توریستگاه

توریستگاه

تجربه سفر هوشمندانه

دیدنی ترین شهر های کوچک روسیه

دیدنی ترین شهر های کوچک روسیه

 
روسیه کشوریست عظیم. در واقع عرض این کشور به قدری پهناور است که فقط 11 مورد از محدوده های زمانی در این کشور قرار دارند. از منطقه های زمانی قاره اروپا و بندر کالینینگراد (Kaliningrad) که با آب های دریای بالتیک (Baltic) محاصره شده گرفته تا دور افتاده ترین بخش از قاره آسیا، این کشور که برای خودش یک قاره تمام عیار است، جمهوری ها و ایالت های دور افتاده، انواع فدرال ها و نواحی مختلف که هر کدام فرهنگ و زبان و قومیت مخصوص منحصر به فردی دارند را درون خود جای داده است.
روسیه از زمان های دور و هنگامی که قلمرو آن فقط مسکو بود وجود داشته است. مسکو در ابتدا به دلیل شکست خوردن رقبای محلی شکل گرفت و این موضوع باعث رانده شدن خاندان های قفقازی از آن شد. سپس با فتح سیبری (Siberia) ادامه پیدا کرد تا داستان روسیه را حسابی طولانی کند. شهرهای کوچ و دهکده های آن براساس کاخ ها، قلعه ها، کلیساها و صومعه سراهایی که در آنها وجود دارد توصیف شده اند. برخی از این آثار که هنوز هم وجود دارند، از چوب ساخته شده و به دست خود روس ها بنا گردیده اند.
با این وجود گزینه های غیر قابل شمارشی برای انتخاب به عنوان دیدنی ترین شهرهای کوچک روسیه وجود دارد. شهرهایی که در تپه ها آرام گرفته اند، شهرهایی که در میان چمنزارها نامحدود هستند و یا در امتداد رودخانه ها به خواب رفته اند، در ادامه فهرستی از چند شهر را مطالعه می کنید که یقینا برازنده جایگاهشان در این رتبه بندی هستند.  
14. سِویازشک (Sviyazhsk)
این شهر جزیره ای فریبنده و تماشایی در حقیقت یک منطقه کوچک است که مابین نقطه تلاقی دو مسیر تاریخی به نام های جاده ولگا (Volga) و مسیرهای جاده ابریشم حضور دارد. این بدان معنی است که برای ایوان مخوف (Ivan the Terrible) منطقه ای استراتژیک به حساب می آمد و با تاسیس آن در سال 1551 قصد داشت تا برای خودش امنیت بیشتری ایجاد کند. در آن زمان به منظور ساخت قلعه شهر مجبور شدند تا آن را به صورت تکه تکه از شهر اوگلیچ (Uglich) و از طریق رودخانه به اینجا بیاورند و کار ساخت آن تنها 4 هفته به طول انجامید. کلیسای صعود مریم مقدس (Assumption Cathedral) واقع در این شهر، تعدادی از فاخرترین نمونه نقاشی های دیواری متعلق به مذهب ارتدکس شرقی (Eastern Orthodox) که در کل کشور روسیه موجود می باشد را در اختیار دارد.
 
14. سِویازشک (Sviyazhsk)
 
13. اوگلیچ
از شواهد پیداست که قدمت اوگلیچ به سال 937 باز می گردد، گرچه برای اولین بار بود که در سال 1148 از نام برده شد. به مانند برخی دیگر از سرشناس ترین شهرک های تاریخی روسیه، کرملین (گاهی معنای قلعه و یا دژ هم می دهد) اصلی ترین جاذبه شهر اوگلیچ می باشد. همین جا بود که در سال 1591، جنازه پسر 10 ساله ایوان مخوف که به این شهر تبعید گردیده بود پیدا شد. جسد او نشان می داد که گلویش بریده شده است، هر چند علت این قتل تصادفی اعلام شده و زنگ هایی هم که خبر مرگ وی را اعلام کردند، به شهر توبولسک (Tobolsk) در سیبری تبعید شدند. از جمله سایر بناهایی که امکان تبعید شدنشان وجود نداشت می توان به تعداد زیادی کلیسا که یکی از آنها زیباترین و خیره کننده ترینشان نیز هست اشاره داشت. این کلیسا که کلیسای صعود مریم مقدس (Church of the Assumption) نام دارد، قدمتش به سال 1628 باز می گردد.
 
13. اوگلیچ
 
12. کیریلوف (Kirillov)
کیریلوف شهریست که از زمان اتحاد جماهیر شوروی جاذبه توریستی بوده و به داشتن یک ویژگی خاص، شهرت بسیاری دارد. این جاذبه یک صومعه سرای عظیم الجثه به نام کیریلو بِلوزِرسکی (Kirillo-Belozersky) می باشد که در سال 1397 بنا شد. این شهر کم کم دور تا دور این صومعه سرا رشد کرد و در نهایت تعداد کلیساهایش به 12 عدد رسید و مهم تر از این، کلیسای صعود مریم مقدس آن است که نفیس ترین مورد نیز به حساب آمده و توسط دیواره های یک قلعه سه طبقه احاطه گردیده است. بخش آبی این شهر که کنار دریاچه قرار دارد نیز یکی دیگر از جاذبه های آن است. فصول گرم سال در اینجا تا چشم کار می کند طبیعت فراوانی برای گشت و گذار پیدا می شود. از اینها که بگذریم باید گفت که این صومعه سرا در گذشته بزرگ ترین و مهم ترین صومعه سراهای موجود در روسیه شمالی بوده است.
 
12. کیریلوف (Kirillov)
 
11. شلیسلبورگ (Shlisselburg)
قلعه اورشک (Oreshek Fortress) سال 1323 در ابتدا با استفاده از چوب بنا شد. این قلعه توسط پادشاهی سوئدی به نام ماگنوس چهارم (Magnus IV) نابود گشت و سپس به شکل قلعه ای مستحکم از سنگ بازسازی شد و از سال 1352 تا به امروز به چیزی تبدیل گردید که نام شلیسلبورگ را بر روی آن گذاشته اند. خود شهر که در زبان آلمانی به معنای قلعه کلید است، در کنار آب رود نِوا (River Neva) درست مقابل اورِشک قرار گرفته و قدمت آن به سال 1702 باز می گردد. این شهر توسط پیتر کبیر (Peter the Great) بنا گردیده است. مرکز چنین شهری یک بخش اولد تاون یا قسمت قدیمی دارد که پر است از کلیساهای قرن هجدهمی و برای تماشای هر کدام می بایست زمانی را به گشت و گذار در آن اختصاص داد.
 
11. شلیسلبورگ (Shlisselburg)
 
10. روستوف (Rostov)
نام شناخته شده آن روستوف وِلیکی (Rostov Veliky) (به معنای روستوف کبیر) می باشد تا مردم آن را با شهر روستوف که در جنوب روسیه قرار دارد اشتباه نگیرند. به جرات می توان گفت که این شهر به قدری زیبا و قابل ستایش است که از آن به عنوان کرملین خارج از مسکو هم یاد می شود. یکی از مهم ترین دلایل ستایش شدن چنین شهری، تعلق داشتن آن به گلدن رینگ (Golden Ring) یا دنباله ای از شهرها که میراث و تاریخ روسیه را تقریبا تا شمال شرق مسکو ادامه می دهد است. حتی این شهر را به لطف داشتن تعداد زیادی از آثار باستانی، به موزه ای در فضای باز تشبیه کرده اند. نام روستوف به درستی به اندازه قدمتش سن دارد و اولین بار در سال 862 پس از میلاد مسیح نام آن به میان آورده شد. صومعه سرای اسپاسو یاکوولوسکی (Spaso-Yakovlevsky) واقع در داخل کاخ شهر، به هنگام دیده شدن از کنار دریاچه نِرو یعنی جایی که ساحل روستوف در آن قرار دارد انحصارا جلوه خاصی را از خود به نمایش می گذارد.
 
10. روستوف (Rostov)
 
9. سورتاوالا (Sortavala)
شهر سورتاوالا واقع در جایی که تقریبا مرز کشور فنلاند می باشد، از سال 1632 به دست سوئدی ها بنا شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم نیز به این کشور تعلق داشت. سورتاوالا نزدیک ترین شهر به مجمع الجزایر خیره کننده والام (Valaam) است که پر از صومعه سراهای تاریخی و پایگاه های جامعه مسیحیت واقع در شمال و انتهای دریاچه لادوگا می باشد. جدای از بحث تماشایی بودنش، این مجمع الجزایر از نزدیک به 50 جزیره که دسترسی به هر کدامشان از طریق شهر و با استفاده از قایق کار آسانی خواهد بود تشکیل شده است. همچنین خود سورتاوالا مکانی بی نظیر برای آشنایی با فرهنگ کارلیایی (Karelian) و مزه کردن غذاهایی لذیذ است (توصیه می شود که شیرینی های کالیتکی (kalitki) را حتما امتحان کنید). صادقانه باید گفت که غذا خوردن یکی از مهم ترین قسمت های سفر رفتن است.
 
9. سورتاوالا (Sortavala)
 
8. اوستاشکوف (Ostashkov)
از اوستاشکوف به عنوان یکی از عالی ترین شهرهای استانی کشور روسیه یاد می شود. علتش هم ظاهر و خیابان کشی های این شهر است که به دست معمار مشهور آیوان استاروف (Ivan Starov)، طبق طراحی نئوکلاسیک (Neoclassical) قرن هجدهم ساخته شده. جاذبه های دیدنی محلی آن شامل یک عالمه کلیسا من جمله کلیسای قرن هجدهمی ژیتنی کلویستر (Zhitny Cloister) و کلیسای صعود مریم مقدس که در سال 1689 ساخته شد و به روی نمایی از دریاچه سِلیگِر (Lake Seliger) قرار دارد می شود. ساختمان ها و معماری های این شهر در کنار دریاچه قرار گرفته و باعث می شود که اوستاشکوف مکانی خیره کننده به نظر برسد. صومعه سرای قرن شانزدهمی و نام آشنای نیلوف در نزدیکی جزیره استولبی (Stolby) هم یکی از بزرگ ترین ها در نوع خود بوده و سابقا یکی از مهم ترین صومعه سراهای کشور روسیه به شمار می رفته است.
 
8. اوستاشکوف (Ostashkov)

 
7. اِستاری آیزبورسک (Stary Izborsk)
این دهکده واقع در نزدیکی مرز دو کشور روسیه و استونی، در حقیقت نامش به معنای آیزبورسک کهن می باشد که بر حسب اتفاق بسیار برازنده است. علت هم زمان ساخته شدن آن است که به سال 862 پس از میلاد مسیح باز می گردد. ویرانه های قلعه سنگی اصلی ترین جاذبه گردشگری این سرزمین شیب دار به شمار می رود. یکی از این ویرانه های کلیسای قرن چهاردهمی سنت نیکولاس می باشد و چندین موزه دیگر هم در این میان به آن ملحق می شوند تا آیزبورسک را به توقفگاه تاریخی جذابی تبدیل کنند. در اینجا مسیری هم وجود دارد که از قلعه به سمت دریاچه گرادیشِنسکای (Gorodishchenskoye Lake) که پاتوق آرامی بوده و بازتابی از زندگی روستایی در این دهکده فریبنده است منتهی می گردد.
 
7. اِستاری آیزبورسک (Stary Izborsk)
 
6. سوتلوگورسک (Svetlogorsk)
سامبیایی ها (Sambian) یکی از اصیل ترین قبایل پروسی (Prussian) بودند و این دهکده ساحلی را در سال 1258 ساختند. البته این شهر پیش از آن زمان در قلمرو آلمان ها قرار داشت و به نام آلمانی خودش یعنی رائوشِن (Rauschen) شناخته می شد. اگرچه خود شهر و کل ناحیه کالینینگراد در زمان جنگ جهانی دوم به دست شوروی افتاد، اما سوتلوگورسک به نسبت خرابی های زیاد جنگ چندان آسیب ندید و توانست ویژگی های زیبای به جا مانده از دنیای کهن پروس ها را به همان دلربایی خودشان حفظ کند. زمانی که پادشاه فردریک ویلیام چهارم پروس (Frederick William IV) سال 1840 به بازدید این شهر رفت، دستور داد تا حاشیه ساحل آن را زیبا سازی کنند و این دستور او به دقت انجام شد. سوتلوگورسک از خانه های قدیمی و زیبای آلمانی پر شده و اکنون به جایی پر از سرسبزی تبدیل شد تا امروز همچنان شهری آرام و جذاب برای اقامت و استراحت باشد.
 
6. سوتلوگورسک (Svetlogorsk)

 
5. پلایوس (Plyos)
آرامش و وقار شهر پلایوس در اثر "چشم انداز حال" اثر ایزاک لِویتان (Isaac Levitan)، کسی که اغلب سوژه کارهایش را از همین شهر گرفته بود ستایش شده است. پلایوس در قرن دوازدهم بنا شده و سپس سال 1238 به دست مغولان غارتگر تخریب شد و بعد به منزله منطقه مرزی مسکو، سال 1410 یک بار دیگر مستحکم سازی شد. قدیمی ترین بخش این شهر کنار رود وُلگا تارگووایا پلوشاد (Torgovaya Ploschad) (میدان تارگووایا) (Torgovaya Square) حضور دارد. اینجا همان جاییست که می توان برج های قلعه قدیمی، یک کلیسای درخشان که به تازگی دستی به سر و روی آن کشیده شده و همچنین دکه های یک بازار قدیمی را تماشا نمود. علاوه بر اینها یک کلیسای چوبی نیز در این شهر وجود دارد که قدمتش به سال 1699 باز می گردد. همینطور می توانید یک موزه را در اینجا پیدا کنید که تمام دارایی های وقف شده ایزاک لِویتان در آن قابل یافتن می باشد.
 
5. پلایوس (Plyos)
 
4. ویاتسکویه (Vyatskoye)
با پیشنه ای مربوط به سال 1502، این دهکده واقع در فاصله 300 کیلومتری مسکو رسما یک از زیباترین دهکده های کشور روسیه می باشد. احتمالا دلیل این موضوع به تلاش خیر خواهانه یک تاجر به نام اولِگ ژاروف (Oleg Zharov)، کسی که سرمایه گذاری اش باعث شد تا اکثر ساختمان های این شهر بازسازی شوند باز می گردد. شهر کوچک و اکنون رنگارنگ و زیبای ویاتسکویه میزبان تعداد کثیری از موزه ها و جاذبه های تاریخی مثل خیابان های دیدنی می باشد. در حقیقت نام مستعار این دهکده "دهکده ای که می خواست شهر باشد" به همین دلیل انتخاب گردیده، چرا که دلایل زیادی برای ستایش و دوست داشتن آن وجود دارد.
 
4. ویاتسکویه (Vyatskoye)

 
3. اِسو (Esso)
اِسو با داشتن صحرایی بی کران از طبیعتی گسترده، شهر کوچک و دوست داشتنی می باشد که در قرن نوزدهم به دست مردمان اِوِنکی (Evenki)، همان مردمانی که به ساخا (Sakha) مهاجرت کرده اند ساخته شد. اِسو امروز یکی از بهترین مقصدها برای گردشگران مستقلی است که قصد سفر به شبه جزیره دور افتاده و دست نیافتنی کامچاتکا (Kamchatka) را در سر دارند. اینجا مسیرهای برای پیاده روی وجود دارد که تا منطقه محاصره شده توسط پارک ملی بیسترینسکی (Bystrinsky National Park) ادامه پیدا می کند. همینطور مراکزی مناسب برای اسب سواری کردن و یا سوار شدن به سورتمه هایی که به دست سگ ها کشیده می شوند نیز همگی از جاذبه های نزدیک به این شهر محسوب می شوند. تازه چشمه های آب گرم شهر هم هست که سابق بر این برای گرما دادن به خانه ها از آن استفاده می شده است. علاوه بر این موزه، خرس ها یکی دیگر از جاذبه های شهر اِسو می باشد. این شهر آرام با کلبه های چوبی اش، لقب سوییس کامچاتکا را به خود اختصاص داده و به اندازه ای که مردمان خونگرم و میهمان نوازی دارد، به همان مقدار مورد توجه قرار داشته و همواره پاکیزگی آن رعایت شده است.
 
3. اِسو (Esso)
 
2. کارگوپول (Kargopol)
کارگوپول زمانی یکی از ثروتمندترین شهرهای کشور روسیه بود و این قضیه به شکل ویژه ای در قرن شانزدهم صادق بود. این شهر در مسیر باستانی تجارت رود اونِگا (Onega River) مابین مسکو و بخش پایتخت نشین یعنی شهر آرخانگِلسک که تنها بندر مسکو در آن زمان به حساب می آید قرار دارد. اولین بار نام کارگوپول در سال 1146 شناسایی شد، یک شهر کنار آبی و پر از آرامش و فریبندگی که تعداد کلیساهایش از تعداد مردمانش بیشتر است. تعداد زیاد کلیساهای این شهر که اکثرا بیش از یک قرن از زمان ساختشان می گذرد و نمایی سنگی همراه با حکاکی های زیبا را به نمایش می گذارند، موضوعی به شدت قابل تحسین است. این پارک ملی کِنوزِرسکی (Kenozersky National Park) که ذخیره زیست کره ای مهمی می باشد برای زمین می باشد را نیز به هم متصل کرده است. پارک ملی کِنوزِرسکی مجتمع های تاریخی – فرهنگی مختلفی مثل کلیساهایی که با چوب ساخته شده اند را در اختیار دارد و همینطور مناظر خیره کننده و چشم نواز مثل دریاچه ها، کانال های آبی و مسیرهای زیادی برای پیاده روی کردن را شامل می شود.
 
2. کارگوپول (Kargopol)

 
1. سوزدال (Suzdal)
سوزدال به عنوان یکی از کهن ترین شهرهای روسیه، روزی روزگاری از مهم ترین شهری های قرن یازدهم میلادی بوده است. در قرن دوازدهم زمانی که مسکو حتی یک شهر کوچک هم نبود، سوزدال پایتخت قلمرو ولادیمیر سوزدال (Vladimir-Suzdal) شد. به همین دلیل آثار تاریخی بسیاری در این شهر کوچک به جا مانده که برخی از آنها شامل کاخ سوزدال کرملین (Suzdal Kremlin)، کلیسای نِیتیویتی (Cathedral of the Nativity) و موارد مشابه دیگر می شود. سوزدال با چمنزارهای روان و رودخانه هایی که به کندی حرکت می کنند، بی شک یکی از نگین های درخشان کشور روسیه و نوار شهرهای طلایی روسیه یا همان گلدن رینگ بوده و به مانند همان چیزی است که فقط در داستان ها و افسانه ها شنیده ایم.
 
1. سوزدال (Suzdal)
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.